Duševné vlastníctvo je váš majetok, ktorý však neexistuje v hmotnej podobe. S takýmto niečím, ste sa mohli stretnúť napríklad pri kauzách ukradnutej melódie v piesni, alebo scenáru vo filme.
Aby vám nikto nemohol ukradnúť to, čo vo fyzickom svete neexistuje, je potrebné zabezpečiť ochranu už na začiatku. Ak sa teda chystáte do sveta vypustiť nový výrobok, skladbu, text, vzor, alebo i nápad, potrebné kroky podniknite ešte pred samotným zverejnením.
Samostatnou kategóriou je patent
Obzvlášť opatrní buďte pri patentoch. V tomto prípade, ich zverejnenie upravuje i zákon a taktiež registrácia patentov prebieha trochu odlišným spôsobom. Ak si chcete dať patentovať výrobok, postup, alebo čokoľvek iné, nesmie byť nič z toho uverejnené pred samotným podaním žiadosti.
Ochranná známka to istí
Najvyužívanejšou formou ochrany duševného vlastníctva, je takzvaná ochranná známka. V tomto prípade, môžete tovar, alebo služby, zverejniť kedykoľvek chcete. Je to len na vás. v niektorých prípadoch sa vám môže stať i to, že bez samotného zverejnenia, nebude možné ani prihlásenie a registrácia označenia ochrannej známky. Súčasťou schvaľovacieho procesu, je i zverejnenie danej známky v takzvanom vestníku Úradu priemyselného vlastníctva Slovenskej republiky. V tomto bode, sa môže ozvať ktokoľvek, kto nesúhlasí, aby boli vaše produkty označené konkrétnym logom, alebo značkou. Následné rozhodovanie UVP prebieha na aj na základe toho, kto z vás používal ochrannú známku skôr.
Novodobá forma lúpeže
Možno ste už počuli o takzvaných známkových pirátoch. Niekedy sú označovaní aj ako „domain-grabber“. Ide o „šikovných“ ľudí, ktorí zarábajú na šikovnosti a nápadoch iných. Nejedná sa ani tak o to, že by začali používať vaše logo, či značku. Väčšinou si počkaj, kým sa váš biznis dostatočne rozbehne. Následne si dajú ochrannú známku oficiálne zaregistrovať. Reč je o značke, ktorú používate neoficiálne. Prvou možnosťou je, že vám ju budú chcieť predať, a to za omnoho väčšiu sumu. V tom horšom prípade, vás však títo piráti môžu i vydierať. Táto možnosť sa stáva najme v prípade väčšieho a hlavne výrazne úspešného biznisu.